Wat is IPO?

Je bent hier:
< Terug

IPO staat voor Initial Public Offering. Dit is de eerste keer dat een bedrijf haar aandelen publiek aanbiedt. De onderneming wordt beursgenoteerd. De onderneming is dan in staat kapitaal van investeerders aan te trekken. Dit geeft het bedrijf een groter vermogen om te groeien en uit te breiden.

IPO, waarom interessant voor beleggers?

Een IPO wordt meestal uitgebracht wanneer er ofwel veel kapitaal nodig is, ofwel als bestaande aandeelhouders willen verkopen en zo hun belang willen omzetten. In dit laatste geval is dat niet altijd een gunstig moment om te kopen. Het is ook niet zo dat een aandeel minder waard wordt vermits het vrij verhandelbaar is. Wel kan de koers dalen vermits er daarna door de vroegere aandeelhouders een deel verkocht wordt.

Een IPO is belangrijk voor beleggers (en dan vooral de bestaande aandeelhouders) omdat vanaf dan er gemakkelijk via de beurs verhandeld kan worden. Voor de kleine beleggers zijn IPO’s ook evident: er verschijnen zo nieuwe bedrijven op de beurs. Dit zijn vaak bedrijven die een lage prijs hebben en veel mogelijkheden hebben om te groeien.

Hoe werkt een IPO?

Voorafgaand aan een beursintroductie wordt een bedrijf als privaat gezien. Het is gegroeid door middel van kleine investeerders, zoals de oprichters, vrienden en familieleden, of professionele durfkapitalisten die graag in start-ups investeren.

1. Pre-introductie van een IPO

De beursintroductie gebeurt in een aantal stappen. Een bedrijf in de pre-introductie dient het besluit openbaar te maken dat het beursgenoteerd gaat worden. De pers doet verslag. Simultaan vinden er gesprekken plaats met institutionele beleggers, om te onderzoeken of er interesse is in de aandelen en hun voorwaarden.

2. Introductie en voorlichting aan publiek

De introductie begint: de media worden ingezet om aandacht te genereren voor het bedrijf en het publiek van de juiste informatie te voorzien. Er moet een prospectus worden uitgebracht: potentiële beleggers kunnen hierin informatie vinden over de strategie, de vooruitzichten, de financiële status van het bedrijf, het aantal beschikbare aandelen, de prijs en de manier waarop beleggers kunnen investeren.

3. Beursgang

Hoewel de initiële openingsprijs van de aandelen mede bepaald wordt door de bestaande aandeelhouders, zal het proces van vraag en aanbod op de beurs de prijs daadwerkelijk bepalen. Dit gebeurt bij de laatste stap: de effectieve beursgang.