Wat is IPO?

Je bent hier:
< Terug

IPO staat voor Initial Public Offering. Het verwijst naar de eerste keer dat een bedrijf haar aandelen aan het publiek aanbiedt op de beurs. Een belangrijk moment, want hierdoor wordt een onderneming beursgenoteerd. Het dan in staat om kapitaal van publieke investeerders aan te trekken. Dit geeft het bedrijf een groter vermogen om te groeien en uit te breiden.

Waarom is IPO interessant voor beleggers?

Een IPO wordt meestal uitgebracht wanneer er ofwel veel kapitaal nodig is, ofwel als bestaande aandeelhouders willen verkopen en zo een deel of heel hun belang willen omzetten in cash. In dit laatste geval is dat niet altijd een opportuun moment om te kopen. Het is ook niet zo dat een aandeel minder waard wordt omdat het vrij verhandelbaar is. Wel kan de koers dalen omdat er daarna door de vroegere aandeelhouders een deel verkocht wordt (of dat het gewoon te duur naar de beurs is gekomen). 

Een IPO is belangrijk voor beleggers (en dan vooral de bestaande aandeelhouders) omdat vanaf dan er makkelijk via de beurs verhandeld kan worden. Voor de kleine beleggers zijn IPO’s belangrijk omdat er zo nieuwe bedrijven op de beurs komen waar ze in kunnen beleggen, vaak bedrijven die nog flink kunnen groeien.

Hoe werkt een IPO?

Voorafgaand aan een beursintroductie wordt een bedrijf als particulier gezien. Het is gegroeid door middel van kleine investeerders, zoals de oprichters, vrienden en familieleden, of professionele durfkapitalisten die graag in start-ups investeren.

1. Pre-introductie van een IPO

Een beursintroductie gebeurt in een aantal stappen. Allereerst moet een bedrijf in de pre-introductie het besluit openbaar maken dat het beursgenoteerd gaat worden. De pers doet hierover verslag. Tegelijkertijd vinden er gesprekken plaats met institutionele beleggers, om te onderzoeken of er interesse is in de aandelen en hun voorwaarden.

2. Introductie en voorlichting aan publiek

Vervolgens begint de introductie, waarbij de media worden ingezet om aandacht te genereren voor het bedrijf en het publiek van de juiste informatie te voorzien. Er moet een prospectus worden uitgebracht, waarin potentiële beleggers informatie kunnen vinden over de strategie, de vooruitzichten, de financiële status van het bedrijf, het aantal beschikbare aandelen, de prijs, de manier waarop beleggers kunnen investeren, etc.

3. Beursgang

Hoewel de initiële openingsprijs van de aandelen mede bepaald wordt door de bestaande aandeelhouders, zal het proces van vraag en aanbod op de beurs de prijs daadwerkelijk bepalen. Dit gebeurt bij de laatste stap: de effectieve beursgang.