Spread

Spread

Je bent hier:
< Terug

Spread: Verschil tussen bied- en laatprijs

De spread is het verschil tussen de bied- en de laatprijs. De spread ontstaat door vraag en aanbod. Stel een aandeel staat op € 10, dan wil u die liever kopen aan € 9,98 in plaatst van € 10. Echter wil degene die het aandeel verkoopt liever iets meer voor zichzelf hebben. Daarom kiest de verkoper ervoor zijn aandeel aan te bieden voor € 10,02. Hierdoor krijg u een verschil in de bied- en laatprijs. Dit noemen we bij beleggen de spread.

Wie een order invoert bij zijn/haar broker komt in het orderboek terecht. Via een marktorder zal u transactie meteen gebeuren aan de eerste de beste prijs. Bij limietorders ligt dat anders. Kopers staan ​​aan de linkerkant van de tabel en verkopers aan de rechterkant.

Hieronder een orderboek voor Bpost, nabeurs genomen vanop de website van Euronext Brussel. De hoogste bieder wil kopen aan €10,25 (bied of bid in het Engels). De laagste vrager wil verkopen aan €10,45 (Vraag, ook wel ‘laat’ en ask in het Engels). De spread bedraagt dus 20 eurocent. Het is het verschil tussen de hoogste biedprijs en laagste vraagprijs.

Centraal orderboek met spread voorbeeld

Spread en liquiditeit

Een hogere spread komt meestal door een lage liquiditeit. U krijgt dus te maken met het liquiditeitsrisico. Genoeg liquiditeit (en dus een lagere spread) bij een effect is belangrijk om vlot te kunnen kopen of verkopen, aan de prijs die u vraagt.

Illiquiditeit kan zorgen voor grote koerssprongen van een aandeel. Een bieder moet immers veel toegeven aan de laagste vraagprijs om toch zijn order uitgevoerd te zien. Een verkoper zal zijn prijs moeten laten zakken tot bij de hoogste bieder als hij absoluut van zijn stukken af wil. Een verminderde liquiditeit is dus ook verantwoordelijk voor een hogere volatiliteit (beweeglijkheid) van de koers.

Biedvolume en bid- en askprijzen

Niet alleen de bid- en askprijzen zijn belangrijk, wanneer het gaat om spreads en liquiditeit. Ook het volume dat aan de prijzen wordt aangeboden is van belang. Hoe sterk bent u immers met een biedvolume ter waarde van €500, als u voor €2000 wil verkopen?

U moet altijd rekening houden met de spread. Maar het is afhankelijk van uw beleggingsdoel of het effect van de spread groot of klein zal zijn. Stel: u koopt de aandelen voor de lange termijn en u gaat er van uit dat u ze de aankomende jaren behoudt, is een spread van een paar cent niet van grote invloed op uw rendement. Als u gaat daytraden dan is dit een ander verhaal. Dan zijn alle kleine beetjes van belang en dus ook de spread bij een aandeel.