Inactivity fee

Je bent hier:
< Terug

De inactivity fee wordt soms door een broker aangerekend aan klanten die, zoals het woord het zelf aangeeft, niet erg actief zijn op hun handelsplatform.

Inactivity fee, de reden voor de kosten

Om hun platform, diensten en tools te ontwikkelen, up tot date te houden, mensen in dienst te hebben ter ondersteuning, nieuws aan te bieden, soms analistenteams te onderhouden, noem maar op, draagt de beursmakelaar heel wat vaste kosten.
Indien de belegger gratis een account opent bij de broker, en deze info wel raadpleegt maar amper orders uitvoert waarbij transactiekosten verschuldigd zijn, draait het businessmodel van die broker of bank vierkant.
Bijgevolg zullen deze brokers soms vaste kosten, regeltarieven, bewaarloon of inactivity fees in rekening brengen.

De beursmakelaar zal bepaalde regels opstellen voor de gevallen waarin deze kost moet betaald worden. Na een bepaalde periode zonder transacties bijvoorbeeld, of bij te weinig transacties. Zo zal Saxo bijvoorbeeld 100 Amerikaanse dollar, of equivalent ervan in een andere valuta, aanrekenen na een inactiviteit van 180 dagen. Hoe hoog de inactiviteitskosten zijn en vanaf welke duur aan inactiviteit deze ingaat verschilt per broker.

Zoek de juiste broker voor een lage inactivity fee

Frequente traders zullen niet veel last ondervinden van deze kost. Passievere beleggers doen er goed aan te onderzoeken welke brokers geen of lage vaste kosten met zich meebrengen. Wanneer u een actieve belegger bent zal de broker u deze kost niet aanrekenen. Als passieve belegger kunt u beter op zoek naar een broker die geen inactivity fee hanteert. Kosten kunnen voor een passieve belegger anders behoorlijk ophopen. Voorkom deze kosten door goed na te gaan of een broker een inactivity fee hanteert. Ga ook na hoe hoog deze is en na welke tijdsspanne deze ingaat.

Een inactivity fee kan u vergelijken met een service fee, met dat verschil dat de inactivity fee qua marketing iets slimmer is. De belegger kan er aan ontsnappen indien hij/zij voldoende actief is.

De service fee moet in theorie sowieso betaald worden, wat een zekere onaantrekkelijkheid voor nieuwe klanten veroorzaakt. Toch blijft ook deze inactiviteitskost meestal achterwege vanuit het oogpunt van concurrentie en marketing.